Rashomon, Gerçek ve Görüntü
Filmin Adı: Rashomon (Raşömon)
Yönetmenin Adı: Akira Kurosawa
Yapım Yılı: 1950
Rashomon Filmindeki Öyküler, Karakterler ve Çıkmazlar
Rashomon filmi, içerisinde pek çok öyküyü barındırıyor. Öyküler birbirinden oldukça farklı ve öykülerde yer alan karakterler de her öyküde kişilik anlamında değişim gösteriyor. Kimin doğruyu veya yanlışı söylediğini, yalancının kim olduğunu ve haklı ile haksızı bulamıyoruz. Hangi öykünün gerçek olduğu konusunda kafamız epeyce karışıyor, büyük bir çıkmaza giriyoruz. Bu film, bizlere, gerçeğin göreceli olması konusunda bir ders niteliğinde. Merakı, şüpheyi ve gerçeği bulabilme yolunda üzerimize sinen stresi film boyunca yaşıyoruz. Rashomon sona erdiğinde ise aklımızda tek bir soru kalıyor: Gerçek nedir?
Gerçek ile Görüntü Arasındaki Fark
Gerçek, nesnel, somut olandır ve görüntüden tamamıyla bağımsızdır. Görüntü ise çeşitli yansımalardan ibarettir. Her gerçek, bir görüntü barındırır fakat her görüntünün ardında bir gerçek bulunmaz. Örneğin; gündüz Ay'ı, gece ise Güneş'i göremiyor oluşumuz güneş ile ayın gerçekliğini ve var oluşunu değiştirmez. Bu sebeple görüntü, aynı zamanda yanıltıcı olabilir. Durum böyleyken görüntü üzerinden gerçek olana ulaşmak mümkün değildir.
Rashomon bana gerçeğin ne kadar derin bir kavram olduğunu ve gerçeğe ulaşmanın da oldukça zor, hatta bazı durumlarda imkansız olduğunu gösterdi. Görüntülerin gerçeğe ulaştıramayacağını ve gerçek olanın görüntüden bağımsız var olduğunu bir kez daha kavramış oldum.
Gelecek 'felsefe ile film' içeriklerinde görüşmek üzere.
Simge ARMUTÇU, 12 Ekim 2018
Yorumlar
Yorum Gönder