Vivre Sa Vie, Benlik ve Aristoteles

vivre sa vie


Filmin Adı: Vivre Sa Vie (Yaşanacak Hayat)

Yönetmenin Adı: Jean-Luc Godard

Yapım Yılı: 1962

Ben Kimim?


 İnsan insandır. Vivre Sa Vie filminin ana karakterlerinden olan Nana'nın da dediği gibi: ''Hayat, hayattır.'' ve ölüm, sadece ölümdür. Ben ise yalnızca ben'im. Ben, ben'den başka bir şey değilim.

 Ben bir sanatçı, filozof, katil, ebeveyn, hırsız, militan ve daha pek çok şey değilim fakat en derinimde hepsinden ve herkesten kırıntılar taşıyorum. Ben, ben olduğum kadar da sen'im. Ne iyi, ne kötü, ne güzel, ne çirkinim. Hepimiz birbirimizden parçalar taşıyoruz ve ben'i inşa ediyoruz. 

 Bireyin eylemi bireye kendisini gösterir. Benim eylemimden yalnızca ben sorumluyum ve eylemlerim kendimi bulabilmem için bana bir yol, bir araç oldu. İnsan, eylemlerinden başka bir şey olmadığını fark ettiği vakit kendisini keşfedecek ve anlamaya başlayacaktır.



Vivre Sa Vie ve Aristoteles


Vivre Sa Vie filminde yukarıda bahsettiğimiz kendini bulma, benliği oluşturma gibi durumlar sert bir biçimde dramatize edilerek karşımıza çıkıyor. Nana, 12 bölümden oluşan filmin 8. bölümünde mutluluk arayışına giriyor ve 9. bölümde de mutluluğun eğlencelerde olmadığını görüyor. Tıpkı Aristoteles'in Nikomakhos'a Etik yapıtında öğrendiğimiz gibi: Mutluluk eğlencelerde değil, erdeme uygun olan etkinliklerdedir. Mutlu hayat, erdeme uygun sürdürülen hayattır. Fakat Nana, aşırı yaşam tarzı ile erdemden de oldukça uzaktır. Nana, ben'i keşfetme yolunda sancılar çekiyor: Tıpkı tüm insanlar gibi...

 Gelecek 'felsefe ile film' içeriklerinde görüşmek üzere.

Simge ARMUTÇU, 7 Aralık 2018

Yorumlar

Popüler Yayınlar